Blog youtuberky Madkyo

  • Úvod
  • YouTube
  • Otevřeně o komerci na YouTube aneb živíme se videi
Just open a Bet365 account today and make a deposit http://abonuscode.co.uk Make a deposit of £10-£200 and then enter the 10-digit bonus code
Youtube

Otevřeně o komerci na YouTube aneb živíme se videi

Zatímco jedni točí videa, aniž by měli z tvorby jediný cent a denně tráví několik hodin nad svým internetovým „já“, druzí bez menšího finančního příspěvku za promo ve svém videu ani prstem nehrábnou. Co je vlastně dobře? A v jaké skupině jsem já?

Ačkoli na to nevypadám a na YouTube ze sebe občas udělám ne zrovna inteligencí oplývající osobu, filozofie a celkově vnitřní monology o tom, co děláme a co je dobře či špatně, naprosto miluji, je to pro mě takový druh odpočinku, dostávat se do té nejniternější podstaty věcí.

Tuhle jsem viděla několik videí za sebou, za kterými byla fakt „nenápadně“ skrytá propagace produktů – a to mě donutilo se zamyslet, proč se vlastně někteří youtubeři tak bojí přiznat, že jsou to vlastně komerční whores. Ba doom tssssss...

Jak si vydělat YouTubem *wink wink* ?

Takový základní balíček se skládá z příjmů za zobrazení reklamy a product placement, případně vlastní merch Na internetu působí několik multikanálových sítí, které s Tebou rády uzavřou spolupráci, pokud netočíš shity, neporušuješ pokyny pro komunitu YouTube a neporušuješ autorská práva. Taky občas vyžadují nějaké statistiky s potenciálem, ale o tom, jak se k takové síti dostat, budu psát další článek (připomeňte se mi :D)

Příjmy z reklamy závisí na zemi, ve které kanál působí, prokliku na reklamách i ceně za jeden takový klikanec. U nás na CZ/SK scéně je to kolem 0,2-0,8 USD na 1 000 zhlédnutí (veřejně známá informace) zajímavě tyto statistiky počítá portál Socialblade, tam jsou statistiky počítány velice obecně a většinou úplně nesedí, ale pokud někoho zajímá, kolik vydělává PewDiePie, může trošku slídit. :D

Product placement je o tom, že už máš nějakou základnu odběratelů, osloví Tě firma a spolupráce funguje většinou tak, že se ve svém videu rozpovídáš o nějakém produktu nebo ukážeš, do popisku hodíš odkaz a oni Ti buď zaplatí nebo si můžeš produkt nechat. Tvoji diváci jsou cílovou skupinou firmy, která Tě osloví a pro ně je to strašně výhodná forma získání nových zákazníků (o tom se také můžu rozpovídat jindy).

Vlastní merch v našich krásných končinách můžeš získat několika způsoby. Buď uzavřeš děsně nevýhodnou spolupráci s firmou, která Ti ho udělá a postará se o všechno... Od výroby po expedici. Ale nepočítej, že pokud nebudeš mít několik tisíc odběratelů a vysokou sledovanost, tak si budeš moci vyjednat nějaké slušné podmínky, dají Ti pár procent, podepíšou s Tebou smlouvu o partnerství na pár let a oni pak bezmezně budou moci používat Tvůj brand - ale dále se už nemusíš o nic starat, občas se s jejich triky vyfotíš a zpropaguješ to na facebooku a máš vystaráno. Nebo si všechno uděláš sám. Sám si navrhneš oblečení, náramky a další stuff, sám si je na svoje náklady necháš vyrobit, musíš mít živnost na prodej zboží a sám si založíš internetový shop, všechno si budeš expedovat, přijímat objednávky a sám budeš dělat marketingové spolupráce. Jedním slovem - "sr*ní". Ale výdělky jsou prostě Tvoje, 100% zisku je Tvých. Teoreticky tedy ta první možnost vypadá a nejspíš i bude výhodnější.

Je vydělávání na YouTube špatně?

Ne, nemyslím si :). Videa na youtube sleduju ráda. Pokud čtete tento blog, tak se o tuhle tématiku také alespoň okrajově zajímáte. A já jako youtuberka sama dobře vím, kolik práce a času obnáší takové video vytvořit (tentokrát nebudu zahrnovat do této úvahy fakt, že někteří točí neskutečný shity, co jim zaberou 2 hodiny a statistiky mají lepší než youtubeři s opravdu kvalitní tvorbou, lol). Pokud chci, aby můj oblíbený youtuber točil dál a na jeho příjmech z videí závisí jeho existence, ráda si těch 15s počkám a dokoukám reklamu, která se beztak často ani nedá přeskočit. Whatever :).

Proč se bojí youtubeři přiznat, že si svou tvorbou vydělávají?

C'mon guys, it's so fokin obvious, sthap to be sooooo inconspicuous. :D

Moje taková malá hypotéza (která koketuje s označením za teorii, protože se mi už několikrát potvrdila) je taková, že náš český trh není na to připraven. YouTubery sledují (co si budem povídat) hlavně děti v rozmezí 10-17 let, kteří chodí na youtube, aby se bavily, kdežto na televizi se nekoukají, protože je tam obsah, který je nebaví a ještě si během reklamy stihnou vyvenčit psa, najíst se, uklidit třípatrový dům, vysprchovat se, odnosit 9 měsíců plod, porodit a v 6 letech to škvrně poslat do školy (teď si vemte, že jsou reklamy i každých 10-15 minut v programu). To je naučilo mít jakýsi odpor ke komerci. A jelikož to poté rádi vyjádří v komentářích a dislajcích a youtubeři jsou závislí na statistikách, které si chtějí držet na co nejpozitivnějších číslech, raději nepřiznají, že to, co sledujete, je vlastně reklama. Co si myslíte o tom vy? Diskutujme :).

A jak to mám vlastně já?

I já využívám výše zmíněný balíček. Na druhou stranu často na plnou „hubu“ označuju svoje video za product placement. Na blogu mám reklamy, které fungují stejně jako na youtube a mám několik partnerů (omg ne, polygamii v životopisu zrovna nenajdete), kteří mi sem tam poskytnou nějaké to tričko nebo Ti nabídnou slevový kód na věc, kterou recenzuju, Tobě se líbí a Ty se rozhodneš si ji také pořídit, taky díky nim mohu pro vás dělat soutěže. Celkově se snažím o to, aby Tě reklama nijak extrémně neobtěžovala, nesnáším vnucování věcí, a proto také nic nevnucuji. Pokud se někdo rozhodne mě podpořit, jsem mu většinou doživotně vděčná, protože díky takovým lidem můžu dělat to, co mě baví vedle businessu, který jinak vedu.

Za to vděčné díky. :)


Na toto téma vyjde i video. :) Děkuji za přečtení článku.




Tagy: komerce, vydělávání na internetu, úvaha