Blog youtuberky Madkyo

Just open a Bet365 account today and make a deposit http://abonuscode.co.uk Make a deposit of £10-£200 and then enter the 10-digit bonus code

Jak se zbavit prokrastinace

Jak neprokrastinovat? Jak neodkládat věci? Jak mít silnější vůli? To jsou otázky, se kterými si alespoň jednou za život láme hlavu každý "západní" a "moderní" člověk. Já nejsem výjimkou. Jsou však způsoby, které vám pomohou v boji s prokrastinací a jsou v podstatě zadarmo. Pojďme se na ně podívat.

Prokrastinace – odkládání věcí, povinností a úkolů. Je až neuvěřitelný, jak dokáže jedno slovo shrnout 20 let mého života :D. Začalo to s úkoly do školy, generálním předvánočním úklidem, jarním úklidem, tříděním mých sešitů, psaní zápisků, učení se na testy a skončilo to u pracovních povinností. „Mám stejně čas až do pátku, půjdu raději vařit, uklízet, koukat na youtube, číst si články, psát články, volat s kamarádkou, koukat do zdi – tý jo, ta bílá zeď je tak zajímavá, kolik tam asi najdu teček?“ Takových prkotin, co mě napadalo. Pokud se v tom poznáváte a raději čtete tenhle článek místo toho, abyste si napsali úkol, vítejte v klubu prokrastinátorů 3 000.

Ne, o žádném takovém klubu nevím, co ale vím – prokrastinovat umíme všichni. Neznám člověka, který by v životě nic neodložil, který by měl natolik silnou vůli, že se po všem vrhal po hlavě (bungee jumping nepočítám, tam se vrhá po hlavě ze všeho).

 

Co vlastně prokrastinace je?

Co je docela dobrý si říci – není to lenost. Když prokrastinujete, tak v podstatě děláte úplně všechno pro to, abyste nemuseli dělat to, co ve skutečnosti dělat máte, musíte a stejně vás to nemine. Psychologové označují prokrastinaci za jakýsi způsob, který se nevyrovnává s tím, že máte něco udělat a nechce se vám, ale o způsob, kdy se vyrovnáváte s určitou úzkostí, která je s daným úkolem spojená.

 

Proč prokrastinujeme?

Bojíme se. Alespoň to je má zkušenost. Bála jsem se, že selžu, že to nezvládnu tak, jak bych si přála, kladla (a kladu) na sebe neskutečné břemeno v podobě vysokých nároků na mou vlastní osobu, takže cokoli není perfektní, je špatně. A to, co je perfektní dnes, je za týden špatně, protože se někam posunu, např. změním pohled na věc, a všechny stávající způsoby, které jsem uplatňovala při plnění předchozího úkolu jsou najednou špatně. Má chyba, já vím :D. A než abych se dočkala špatného hodnocení nebo odmítnutí, to raději přemýšlím nad něčím jiným. A to je kámen úrazu. Úkoly se pak hromadí a zatímco se deadline nezadržitelně blíží, jsem ve větším a větším stresu. „Stres je motivátor, člověk je pod stresem produktivnější...“ - Tůdle. Akorát pak nevíte, kde vám hlava stojí, nevíte co dřív a děláte tu nejhorší věc, kterou můžete udělat – soustředíte se na mnoho věcí najednou místo toho, abyste svou energii koncentrovali na systematické plnění jednoho úkolu za druhým. Jak se vypořádat se stresem, o tom bude jeden z dalších článků.

 

Komfortní zóna

Nedávno jsem dočetla jednu zajímavou knížku o tom, jak myslí úspěšní (je jich hned několik, mám asi 80 MB pdfek od mého velmi blízkého známého, které jsou v angličtině a vím, že je musím přečíst, protože mi změní život, ale zrovna tuhle konkrétní jsem četla snad rok, jen protože jsem opět odkládala). V té knížce psali o komfortní zóně. Každý člověk má určitý standard života, nějaký level, úroveň, je to jako ve hře. Pokud chcete posunout svůj level života na úroveň 6 z úrovně 5, musíte sbírat zkušenosti (jo, expit, fakt expit :D). A to lze udělat pouze takovým způsobem, že se budete stavět před nepříjemné situace, které zvládnete nebo nezvládnete, ale vezmete si z nich ponaučení. Moje teorie ohledně prokrastinace je taková. Příklad. Chcete zhubnout 5 kg. Držíte dietu 2 měsíce, jíte jenom zrní a jogurt, zhubnete 6 kg, jste nadšení a vrátíte se zpět k tomu, co jste jedli před tím. Udržíte si váhu nebo opět ztloustnete? Odpověď je jasná. :) A proč ztloustnete? Protože se opět vrátíte do své komfortní zóny, kdy jste jedli, co chcete, kdy chcete a celý váš stravovací režim byl jedno velké Sarajevo. A co člověk, který se rozhodne zhubnout a opravdu se mu to povede? Co musí udělat? No kompletně překopat svůj životní styl, zdravě jíst, hýbat se, dobře spát, vyměnit limonády za čistou vodu. Ze začátku je to těžké a daný člověk bude asi chvíli tápat, ale jakmile si všechno osvojí, přijme tento nový životní styl za normální, za svůj a beyam – tady máme člověka s levelem 6. A podle mě je to podobné i s odkládáním úkolů. Jsou mimo naši komfortní zónu, jsou nám nepříjemné a strach z určitého neznáma nás nutí zůstat na levelu 5. Abychom ale měli spokojený život a byli úspěšní, není dobré, je NEZBYTNÉ neustále rozšiřovat naši komfortní zónu. Dělat věci, které nám jsou nepříjemné, od odkládaných telefonátů, po prezentace do školy, protože až si tyto věci osvojíme, budou nám připadat normální a my se někam posuneme. Toť k mé teorii úspěchu :D. Ještě v červenci jsem nebyla schopna zavolat do Británie kvůli papírování, bála jsem se, že něco pokazím, že něco řeknu špatně. Dnes nemám problém komukoli na světě zavolat, pokud umí anglicky, protože vím, že jsme jen lidé a každý se může splést. Pokud byste rádi článek o komfortních zónách, ráda jej pro vás napíšu.

 
Co mi pomáhá a jak tedy neprokrastinovat?


#1 - Zatněte zuby a udělejte to :)

Mysleli jste, že vám tu uvedu hack, jak se tomu všemu vyhnout? Bohužel, ani já jsem na žádný nepřišla. Nejlepší věc, jak se úkolu zbavit, je splnit ho.

Myslete na to, jak si rozšíříte svou komfortní zónu, jak se posouváte a stáváte se úspěšnějšími, vizualizujte si, jak se s každým krokem stáváte lepším a zodpovědnějším člověkem. Stejně víte, že to musíte udělat, sáhněte si do svědomí a zeptejte se ho, zda-li vám nebude lépe, když to uděláte hned.

 

#2 - Odměňte se

Metoda cukru. Žádný bič. Abyste si práci nezprotivili, nastavte si systém odměn, který vás bude motivovat k tomu, abyste daný úkol zvládli co nejdříve (pozor, bez odfláknutí, co nejdříve tak, abyste se k němu už ideálně nemuseli vracet). Netrestejte se, pokud něco uděláte, v klidu si sedněte a o samotě se snažte jít do podstaty věci… „of anything ask what is it nature“ … pracujte na vyřešení toho jádra problému a k úkolu se vraťte.

 

#3 - Nastavte si své vlastní „deadlines“

Stanovte si termín, kdy už to musí být hotové – ještě před samotným oficiálním termínem odevzdáním práce. Tuhle techniku jsem si vymyslela nedávno a musím říci, že se mi naprosto perfektně osvědčuje, kdykoli ji uplatním.

 

#4 - Veďte si diář, kalendář, deníček nebo blbníček

Diář, kam si zapisujete vše, co zatěžuje hlavu. Do kdy má být toto, do kdy tamto. Diář má obrovskou výhodu - „papír“ (nebo mobil, počítač, cokoli) je místo, kam své myšlenky můžete uložit a vy si s tím poté už nemusíte lámat hlavu, kdykoli se k informaci budete chtít vrátit, víte, kde ji najdete. Když jsem si diář nevedla, musela jsem mít v hlavě spoustu termínů, spoustu úkolů, kdy odeslat platbu, kdy odevzdat prezentaci, co musím udělat dnes večer, kdy, kde a s kým se koná ta a ta schůzka a měla jsem pocit, jako kdyby mi měla vybouchnout hlava.

 

#5 - Přiznejte si, že chybovat může každý

No a co, tak se vám zrovna tohle a tamto nepovedlo. Život jde dál, nejsme perfektní a děláme chyby. Netrapte se tím, vezměte si ponaučení z této situace a věřte, že příště to uděláte lépe.

 

Je mi sice jen 22 let a mnozí si můžou říct, ta je mladá, ta nemá ještě rozum, ta nic neví, takové kůzle mi nebude radit, co mám a nemám dělat, až vystuduje psychologii a bude mi mávat diplomem před obličejem, tak teprve pak uvidíme. Jestli něco z mých poznatků vyzkoušíte, to je jen na vás. Jak už jsem se několikrát vyjádřila, filozofování a vnitřní monology o tom, proč děláme to, co děláme, co nás motivuje a jaká je podstata našeho chování v různých situacích, beru jako odpočinek mé duše od každodenního stresu. :) Díky za přečtení tohoto článku.

 




Tagy: Motivace, Úspěch, Prokrastinace, Vůle